تعمیرات برد الکترونیکی:

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی تعمیرات بردهای الکترونیکی نقش جدایی ناپذیر دنیای الکترونیک از زندگی روزمره ی انسانها و حرکت به سوی زندگی ماشینی و بدون دخالت انسان ، نقش دنیای الکترونیک را بیش از پیش پر رنگ تر کرده است.

اکثر دستگاه ها و ابزار پیرامون ما که موجب رفاه ، آسایش ، تسهیل در انجام امور و… در زندگیه ما شده اند به وسیله بردهای الکترونیکی کنترل می شوند.

با نگاه به پیرامون خود در می یابیم که دنیای ما پر از بردهای الکترونیکی می باشد که بدون آنها به نوعی زندگی ما مختل می شود . ازآنجایی که این بردها توسط قطعات الکترونیکی که بر روی آنها مونتاژ شده است کنترل

می شوند ، هر یک از این قطعات با توجه به ماهیتی که در مدار دارند ممکن است به دلایل مختلفی از جمله :

استفاده از قطعات بی کیفیت (که مستقیما با طول عمر محصول رابطه دارد ) ، وجود نویز ، افزایش و یا کاهش ناگهانی ولتاژ و استفاده نا مناسب کاربر و … آسیب ببینند که خرابی هر یک از آنها می تواند منجربه از کار افتادن بخشی از عملکردهای برد یا دستگاه شود و یا به طور کل می تواند عملکرد دستگاه را مختل نماید .

تعمیرات برد CNC :

دپارتمان تعمیرات شرکت نیکنام سامانه الکترونیک با عنایت به دانش فنی ، تخصص ، تجربه و مهارت بالای مهندسین خود ، قابلیت تعمیر انواع بردهای الکترونیکی مربوط به دستگاه های CNC را دارا می باشد.

تعمیرات در حوزه ی دستگاه ها و تجهیزات CNC جدای از دانش فنی و تخصص ، نیازمند تجربه

و آشناییت کامل با نحوه عملکرد این دستگاه ها می باشد ، که مهندسین ما به خوبی با جزئیات

و چگونگی کارکرد این دستگاه ها آشنا هستند.

با تجربه بالای خود در تعمیرات بردهای CNC ، امکان تعمیر انواع مختلف این تجهیزات را فراهم ساخته اند .

تعمیرات برد وایرکات (WIRE CUT) :

دپارتمان تعمیرات شرکت نیکنام سامانه الکترونیک با عنایت به دانش فنی ، تخصص ، تجربه و مهارت بالای مهندسین خود ، قابلیت تعمیر انواع بردهای الکترونیکی مربوط به دستگاه های وایرکات ((WIRE CUT را

دارا می باشد . یکی از چالش های صنعت کاران فعال در حوزه ماشین کاری فلزات ، نداشتن تیم پشتیانی قوی

و با دانش جهت تعمیر بردهای این تجهیزات می باشد .

کارشناسان و متخصصین دپارتمان تعمیرات این شرکت ، با آشناییت کامل به نحوه عملکرد این بردها این

چالش را برطرف نموده و آماده ارائه خدمات تعمیر و نگهداری و پشتیبانی 24 ساعته در این حوزه می باشند.

تعمیرات برد اینورتر :

دپارتمان تعمیرات شرکت نیکنام سامانه الکترونیک با عنایت به دانش فنی ، تخصص ، تجربه و مهارت بالای مهندسین خود ، قابلیت تعمیر تخصصی انواع بردهای اینورتر را با هر درجه سختی و پیچیدگی ، دارا می باشند .

از جمله ویژگی های تیم تعمیرات این مجموعه ، آشنایی کامل با بردهای اینورتر برندهای مختلف

و چالش های موجود در تعمیر این بردها می باشد .

شرکت نیکنام سامانه الکترونیک آماده ارائه خدمات تعمیر و نگهداری و پشتیبانی 24 ساعته می باشد .

تعمیرات برد درایو :

دپارتمان تعمیرات شرکت نیکنام سامانه الکترونیک با عنایت به دانش فنی ، تخصص ، تجربه و مهارت بالای مهندسین خود ، قابلیت تعمیر انواع برد درایوهای صنعتی را دارا می باشد .

متخصصین ما با نحوه عملکرد این بردها آشناییت کامل داشته و می توانند در راستای ارائه خدمات تعمیر

و نگهداری در کنار صنعتگران بوده و در صورت بروز هرگونه مشکل در کمترین زمان ممکن مشکل

این تجهیزات را برطرف نمایند .

میتوانید مقاله مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی را مطالعه کنید.

اما درهنگام خرابی دستگاه چه باید کرد ؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

هرشخصی به عنوان کاربر انتظار دارد در مرحله اول درصورت خرابی و یا نیاز به قطعات یدکی ، دستگاه معیوب توسط کمپانی سازنده و یا نمایندگی های آن ها حمایت شده و از آنها خدمات بگیرند.

آیا تمامی تولید کننده ها و فروشنده های یک محصول پس از تولید و ارائه محصول خود به بازار و فروش ، محصول خود را از جهت میزان رضایتمندی و کیفیت و طول عمر گارانتی و وارانتی می کنند ؟ تعمیرات بردهای الکترونیکی را بیشتر بشناسیم.

هرچند که این دو امری اختیاری برای تولیدکننده و فروشنده محسوب می شود اما در فضای رقابتی یکی از پارامترهایی که برندها را از هم متمایز می کند گارانتی و وارانتی می باشد.

برندها و شرکت های معتبر که اعتماد و رضایتمندی مشتری را بزرگترین سرمایه خود می دانند اغلب محصول خود را به همراه گارانتی و وارانتی به مشتری ارائه می کنندتا مشتری با خیال آسوده تری محصول را

خریداری نماید .

اما در داخل کشور به گارانتی و وارانتی آنگونه که باید توجه نمی شود گاها شرکت هایی هم که محصول خود را گارانتی و یا وارانتی می کنند هم تمامی خدمات را به مشتریان ارائه نمی دهند و یا به بهانه های مختلف از آن سر باز می زنند .

شرکت نیکنام سامانه الکترونیک و تمامی اعضای این تیم با تلاش شبانه روزی می کوشند که علاوه بر کیفیت عالی محصول با ارائه خدمات کامل ، رضایت و آسودگی خاطر را برای مشتریان فراهم آورد .

تعمیرات و تعمیرکار :

در صورت خرابی دستگاه ها و بردهای الکترونیکی و یا نیاز به قطعات یدکی ، داشتن مرجعی مناسب جهت تعمیر و ارائه خدمات الکترونیکی بسیار مهم است .

آیا انتخاب و اعتماد به هر شخص و مجموعه ای جهت تعمیرات و ارائه خدمات الکترونیکی کار درستی است ؟

متاسفانه کلمه تعمیرات و تعمیرکار خصوصا در حوزه الکترونیک در بین عامه ی مردم از جهت بار معنایی جایگاه پایین تری نسبت با سایر دسته های شغلی دارد در صورتی که در عمل اینطور نیست .

کار تعمیرات دستگاه ها و بردهای الکترونیکی کاری بسیار دشوار ،کاملا تخصصی ، نیازمند دانش فنی بالا ، تجربه و مهارت فراوانی می باشد و تعمیرکاران متخصصین آن می باشند .

متاسفانه در داخل کشور بسیاری از فعالان در حوزه الکترونیک با وجود نداشتن دانش و توانایی لازم ، در زمینه تعمیرات دستگاه ها و بردهای الکترونیکی فعالیت می کنند که در نهایت یا قادر به تعمیر نیستند و یا موجب خرابی بیشتر بر روی دستگاه و برد مورد نظر می شوند .

تعمیرکار یا تعویض کار؟

از آنجایی که کار تخصصی در همه جای دنیا دارای ارزش و جایگاه خاصی می باشد و متقابلا درآمد خوبی نیز به همراه دارد بنابراین متقاضیان فعالیت در این رشته ها بسیار هستند .

تعمیرات دستگاه ها و بردهای الکترونیکی نیز از آنجایی که نیاز به تخصص ،دانش بالا ، مهارت و تجربه بسیاری دارد درآمدزایی در آن به شرط تعمیر اصولی و علمی و مطابق استانداردها و در نهایت رضایت مشتری بسیار خوب می باشد . همین امر باعث شده کارشناسان الکترونیک که تجربه فعالیت در حوزه تعمیرات را نداشته و یا افرادی که حتی آشنایی بسیار اندکی با این حوزه دارند و یا به صورت تجربی آنرا آموخته اند در این زمینه فعالیت کنند . به این روش که با توجه به خرابی های ظاهری که بر روی برد مشخص هستند یا قطعاتی که علائم ظاهری دارند و یا بر اساس تجربه ، قطعاتی که احتمال خرابی آن ها بیشتر است را با قطعات جدید جایگزین می کنند که به آن تعویض کاری گفته می شود که گاها ممکن است علاوه بر درست نشدن دستگاه و یا برد الکترونیکی باعث ایجاد صدمات جدی تری شود و خسارات مالی بیشتری را در پی داشته باشد .

ولی آیا از این افراد به عنوان تعمیرکار میتوان یاد کرد ؟

آیا داشتن تجربه به تنهایی و یا اطلاعات الکترونیکی به تنهایی برای تعمیر یک برد کافی است؟

از آنجایی که تعمیرات بردها و دستگاه های الکترونیکی نیازمند دانش فنی ، تخصص ، تجربه و مهارت بالایی

می باشد و داشتن هریک از این موارد به تنهایی کافی نمی باشد لذا به این افراد نمی توان لقب تعمیرکار داد همانطور که در اطراف خود کسانی را دیدیم که مدارج و مدارک بالایی در حوزه ی برق و الکترونیک دارند ولی حتی قادر به تعمیرات لوازم برقی شخصی خود هم نیستند .

تعمیرکار شخصی است که قطعات را بشناسد ، شیوه ی تست تمام قطعات را بداند ، بتواند دستگاه را به نحو صحیح باز کند و ببندد ، قادر به تحلیل مدار باشد و در صورت لزوم نقشه الکترونیکی مدار را بکشد ، گاها برای تست بعضی از قطعات و یا بخش های مختلف مدار طراحی کند و گاها ممکن است قطعه مورد نظر یافت نشود بتواند قطعه ای جایگزین با همان مشخصات بیابد .

خرابی ها و مشکلات بردهای الکترونیکی :

خرابی بردهای الکترونیکی به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند :

  • خرابی فیزیکی بردهای الکترونیکی
  • خرابی بلوک تغذیه
  • خرابی هر یک از پورت ها و کانال های خروجی

(که باید فرمانی در خروجی ارسال شود تا فرایند و عملیاتی صورت بپذیرد ولی آن فرمان ارسال نمی شود )

  • کار نکردن یکی از عملکرد ها و ویژگی های دستگاه یا مدار

خرابی فیزیکی :

خرابی فیزیکی شامل قطع شدن ترک ها (ترک ها مسیر ارتباطی میان قطعات هستند ) ،شکستن برد ، سوختن بخشی از PCB یک برد ، بلند شدن پد قطعات ، یا آسیب دیدن قطعات بر اساس ضربه ویا سوختگی شدید یک قطعه است .

درمورد آسیب دیدن قطعات بر اثر ضربه ویا سوختگی شدید یک قطعه ، اگر آن قطعه طوری آسیب دیده باشد که PART.NO مشخص نباشد باید مدار را تحلیل کنیم و از طریق تحلیل مداری تشخیص دهیم آنجا چه قطعه ای قرار می گیرد و قطعه جایگزین را گذاشته و تست ها را انجام می دهیم اگر PART.NO مشخص باشد همان قطعه خریداری شده و روی مدار قرار می گیرد .

اگر ترک ها قطع شده باشند یا برد شکسته باشد یا پدها بلند شده باشند این قابلیت را داریم که با ظرافت کامل و کاملا دقیق این مسیرها و این خرابی فیزیکی را برطرف کنیم .

خرابی بلوک تغذیه

خرابی بلوک تغذیه گاها به عوض کردن یک فیوز ، گاها تعویض آی سی سوئیچینگ ، گاها تعویض یک مقاومت ختم می شود ولی اکثر اوقات اینطور نیست و ممکن است کار به قدری پیچیده شود که نیاز باشد که مجبور شویم استخراج نقشه کنیم ، شماتیک به طور کلی کشیده شود و از طریق آنالیز برد و تحلیل مدار بر اساس

سیگنال گیری انجام شده مشکل مدار را پیدا کنیم .

خرابی پورت ها و کانال های خروجی :

ممکن است به دلیل خرابی یکی از قطعات در طبقه خروجی مدار باشد یا ممکن است به دلیل خرابی یکی از قطعات در طبقه ورودی مدار باشد . همچنین ممکن است یک طبقه از مدار ، یک بلوک به طور کلی آسیب دیده باشد یعنی یک بخش عمده از یک بلوک که در حال انجام فرایند خاصی است مثلا مقایسه گر است از این بلوک به قدری جریان کشیده شده باشد که آن بلوک به طور کل از بین رفته باشد . بنابراین ممکن است خرابی جزئی باشد و یا ممکن است خرابی کلی باشد . جهت عیب یابی لازم است تا شماتیک مدار کشیده شود تا با تحلیل مدار و سیگنال گیری قطعه معیوب را پیدا کنیم .

کار نکردن یکی از عملکردها و ویژگی های دستگاه یا مدار :

با توجه به گزارش دقیق خرابی از سوی کارفرما و با عنایت به دانش فنی و مهارت در شناخت قطعات و عملکرد بلوک های مختلف ، بلوک مورد نظر را شناسایی و با رسم شماتیک مدار و سیگنال گیری و تحلیل مدار قطعه معیوب را پیدا می کنیم.

توضیحات ارائه شده در رابطه با خرابی دستگاه ها و بردهای الکترونیکی به صورت کلی بوده ، در مقاله های بعدی به توضیحات بیشتری در رابطه با جزئیات می پردازیم .

با توضیحات داده شده متوجه می شویم که پیدا کردن خرابی دستگاه ها و بردهای الکترونیکی همیشه به سادگی نیست و محدود به قطعات معمول نیستند بنابراین روش تعویض کاری و تجربی کارساز نخواهد بود .

شرکت نیکنام سامانه الکترونیک با کادر مجرّبی که در اختیار دارد در زمینه تعمیرات فوق تخصصی

انواع بردهای الکترونیکی با هر درجه سختی و پیچیدگی و نیز درهر فیلد کاری اعم از :

صنعتی ، نفتی، مخابراتی، پزشکی و… در کمترین زمان ممکن فعالیت می کند.

این شرکت با قدرت علمی و توان تجربی که از متخصصین خود سراغ دارد؛ قادر به تعمیرات برد هایی می باشد که حتی کارشناسان فنی شما و سایر کارشناسان آنها را به عنوان غیر قابل تعمیر کنار گذاشته اند.

تعویض کار نیستیم؛ تخصصی و علمی، با آنالیز بلوک به بلوک تعمیر می کنیم

منابع کلیدی:

EMSG

به مطالعه ادامه دهید

مطالب مرتبط