شکستن قفل تراشه های برنامه پذیر:

بدون شک اگر کمی از مدار های الکترونیکی سر رشته داشته باشید شکستن قفل تراشه های برنامه پذیر و یا حتی برای یک بار هم که شده یک مدار را از نزدیک مشاهده کرده باشید، دریافته اید که اجزای مدارها با چه نظم و دقت و ظرافتی توسط سازندگان آنها کنار یکدیگر چیده شده اند تا یک مجموعه مشترک و هدفمند را به وجود آورند.

البته این نظم و ظرافتی که به چشم می خورد تنها ظاهر قضیه است و آن چه در حقیقت وجود دارد این است که همگی حاصل سال ها مطالعه ، محاسبات و آنالیز طراحان میباشد.

هر برد الکترونیکی شامل قطعات بسیاری می باشد که هرکدام بنا به ساختار و ماهیتی که دارند عمل می‌کنند.

امروزه دردنیای دیجیتال بردهای الکترونیکی توسط تراشه های برنامه پذیر کنترل می شوند تا دید طراحان و مهندسین برق – الکترونیک حاکم بر دنیای دیجیتال باشد و بیش از پیش بیانگر وسعت علم الکترونیک باشد. تراشه های برنامه پذیر در هر بردی در نقش مغز متفکر عمل می کنند و وظیفه ی آنالیز ، محاسبات و پردازش اطلاعات و تصمیم گیری و اجرای عملیات را دارند که همه اینها نیازمند برنامه نویسی دقیق و بی عیب و نقص می باشد که در قالب کد درون این تراشه ها قرار می گیرند .

این تراشه ها این قابلیت را دارند که به وسیله ی قفل های نرم افزاری دسترسی به اطلاعات درونشان را محدود کنند که اصطلاحا به آن LOCK کردن می‌گویند .

می‌توانید مقاله مهندسی معکوس بردهای الکتریکی را نیز مطالعه کنید.

در ادامه با دلایل انجام این کار، مشکلاتی که این کار در روند مهندسی معکوس ایجاد می کند و همچین نحوه عملکرد شرکت نیکنام سامانه الکترونیک آشنا می‌شویم.

تراشه چیست؟

به زبان ساده تراشه به تعدادی از مدارهای الکترونیکی که به صورت فشرده توسط برخی مواد نیمه رسانا کنار یک دیگر قرار گرفته اند و در ابعاد بسیار کوچک ساخته می‌شوند ، گفته می‌شود.

همان طور که گفته شد برخی از این تراشه‌ها قابلیت کدپذیری دارند در واقع کار را برای فرایند مهندسی معکوس اندکی سخت می‌کند و مشکلات خاص خود را دارند.

شرکت نیکنام سامانه الکترونیک مثل همیشه توانسته این مشکلات را با تکیه بر تجربه کاری بالا و دانش علمی و تخصصی خود رفع کند.

چرا تراشه ها را LOCK می کنند؟

انجام عمل کدگذاری یا به عبارت دیگر رمزگذاری روی هر چیزی از گذشته تا به امروز تنها به قصد حفاظت انجام می شده است. تراشه های الکترونیکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند که این عملیات در دنیای الکترونیک از طریق قفل نرم افزاری بر روی تراشه های برنامه پذیر صورت می‌گیرد.

حتما مقاله طراحی بردهای الکترونیکی را بخوانید.

در واقع طراحان و سازندگان بردهای الکترونیکی به جهت انحصاری کردن دانش فنی و تکنولوژی و جلوگیری از مهندسی معکوس و دسترسی به این اطلاعات و دراختیارگرفتن گلوگاه تکنولوژی دست به این کار می زنند تا بتوانند بازار را در دست گرفته و سود بیشتری را از آن خود کنند.

اما کشورهای در حال توسعه که با شیب کمتری در جهت پیشرفت تکنولوژی ، صنعت ، تولید و حضور در بازار رقابت جهانی در حال حرکت هستند مجبور هستند تا برای پاسخ به نیاز مردم که در واقع همان نیاز به تنوع می باشد ، بستری را فراهم کنند تا در قالب آن بتوان به نیاز مردم پاسخ داده شود که در واقع روش مهندسی معکوس گامی است که می توان به کمک آن تا حد زیادی به این هدف نزدیک شد اما همان طور که از پیش گفتیم مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی با مانعی چون قفل گذاری نرم افزاری تراشه ها رو به رو است.

تراشه‌های برنامه پذیر که برنامه داخلی آن‌ها قفل هستند:

همان طور که گفتیم قفل نرم افزاری تراشه ها به عنوان مانعی بر سر راه عمل می کند و گاهی اوقات حتی باعث خسارت مالی و زمانی به یک شرکت نیز می‌شود. چرا که برای مثال شرکتی شروع به انجام فرایند مهندسی معکوس بر یک برد می کند، به دلیل اشتباه در آنالیز اولیه برد ، ندیدن تراشه برنامه پذیر در وسط راه با کد یک تراشه مواجه می شود و یا تراشه را اشتباه شناسایی می کند ویا سپردن استخراج کد به منبعی نا مطمئن این مجموعه را با مشکلات جدی مواجه می کند و اگر توانایی رفع این مشکل را نداشته باشد مشخصا سرمایه و زمانی که صرف انجام این کار کرده است، به هدر میرود و شرکت با خسارت مواجه می شود.

بنابراین شرکتی موفق می شود که از ابتدا پیش بینی این موانع را کرده باشد آنالیز اولیه به درستی انجام شده باشد ، قطعات به درستی شناسایی شده باشند و کارها به منابع قابل اطمینان و توانمند سپرده شود ودر صورت بروز مشکل برای حل آن چاره ای اندیشیده باشد.

در واقع ما با تکیه بر تجارب ، دانش فنی و توانمندی متخصصان خود به راحتی توانسته ایم از بروز این مشکلات پیشگیری کنیم.

چگونه قفل تراشه ها شکسته می شود؟

حتما این سوال برای شما هم ایجاد شده است که چگونه می توان قفل های تراشه ها را از بین برد و به کد ها دسترسی پیدا کرد؟

متاسفانه کشور ایران هنوز توانایی دستیابی به این تکنولوژی را به دست نیاورده است اما با این وجود برخی شرکت ها ادعای این را دارند که ما می توانیم این کار را انجام دهیم که در واقع ادعای کذبی می باشد و نباید به آن ها اعتماد کرد چرا که نه تنها ایران بلکه سایر کشور ها هم هنوز نتوانسته اند به میزان زیادی در این فرایند پیشرفت کنند. تنها کشوری که در حال حاضر به صورت تخصصی توانایی شکستن این قفل ها و دسترسی به کد ها را دارد، کشور چین می باشد. در نتیجه قطعا راه حل این مشکل را می توان در این کشور جست و جو کرد که باید به دنبال آسان ترین راه حل ها و سریع ترین آنها بود.

مشکلات و موانع شکستن قفل تراشه‌های برنامه پذیر:

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که درست است که معمولا قفل ها توسط کشور چین شکسته

می شوند. اما این نکته به این معنی نمی باشد که تمام منابع چینی قابل اعتماد هستند یا به عبارتی نمی توان بدون شناخت و اطمینان از تجارب ، کار را به دست هر شرکت چینی سپرد ؛ چرا که این نکته را نباید فراموش کرد که ممکن است تنها یک دستگاه و یا برد جهت فرایند مهندسی معکوس داشته باشیم این بدین معنی است که ازین تراشه ی کد گذاری شده تنها یک نمونه داریم و اگر ما بدون اطمینان بخواهیم تراشه را در اختیار یک شرکت قرار دهیم ، در واقع ریسک بزرگی انجام داده ایم که در صورت تخریب تراشه در اثر عملیات ناشیانه

آن شرکت ، دیگر هیچ کاری نمی توان انجام داد و خسارت سنگینی را متحمل می شویم.

دلیل این مسئله این است که انجام این عملیات بسیار حساس و دقیق می باشد و لازم است به شرکت های

با تجربه سپرده شود .

مشکل دیگری که بر سر راه وجود دارد این است که شکستن قفل تراشه ها در یک کشور دیگر فرایندی بسیار زمانبر می باشد که در خوش بینانه ترین حالت شاید با طی فرایند های مربوط به خود چیزی حدود یک ماه به طول بیانجامد . اما شرکت نیکنام سامانه الکترونیک با روابطی که با افراد و شرکت های با تجربه در چین دارد علاوه براین که می تواند با خیال راحت و اطمینان کامل تراشه را برای استخراج کد در اختیار آن ها قرار دهد، می تواند در کاهش زمان به حداقل ممکن نیز نقش داشته باشد و این زمان را چیزی حدود دو هفته کاهش دهد و در سریع ترین زمان ممکن کد استخراج شده را از کشور چین تحویل بگیرد.

روش های شکستن LOCK پروسسورها:

در واقع شکستن LOCK ها توسط سخت افزارها صورت می گیرد به این صورت که ابتدا تراشه ها لایه برداری شده و پس از ازبین بردن فیوزبیت ها کد برنامه استخراج می شود. همان طور که پیش از این گفتیم ، این کار بسیار حساس و دقیق می باشد؛ چرا که در صورت نداشتن تجربه و از بین رفتن تراشه در واقع دیگر امکان استخراج کد وجود ندارد در نتیجه قطعه اصلی نیز از بین می رود.

البته گاهی اوقات کد استخراج میشود اما متاسفانه کد درستی نیست و در نتیجه همان مشکلات پیشین به وجود می آید.

پس به راحتی می توان دریافت که انجام این فرایند ها کار ساده و پیش پا افتاده ای نیست و در واقع در این زمینه نمی توان به هر شرکتی اعتماد کرد و کار را به دست آن ها سپرد.

میتوانید مقاله تعمیرات بردهای الکترونیکی را مطالعه کنید.

شرکت نیکنام سامانه الکترونیک در زمینه ی شکستن قفل تراشه های برنامه پذیر بسیار باتجربه بوده و تا کنون توانسته در این حوزه با اطمینان خاطر و دقت بالا پیش قدم باشد و بدون بروز کوچکترین مشکلی به مشتریان خود خدمت رسانی کند. در کنار داشتن علم، دانش فنی، تجربه، تجهیزات و … داشتن تیمی متخصص، هم دل هم فکر و با انگیزه مهمترین عامل برای دستیابی به موفقیت و هدف مشترک است.

شرکت نیکنام سامانه الکترونیک با هدف اشتغال زایی ، رونق تولید ، بومی سازی تکنولوژی های روز دنیا ، رشد صنعت و از همه مهمتر رضایت مشتریان خود تاسیس و در جهت آن تلاش می‌کند.

شرکت ما تقریبا می تواند این ادعا را داشته باشد که در هر زمینه ای که مربوط به بردهای الکترونیکی می شود دارای مهارت و تجارب زیادی است.

نکته بسیار مهم در شرکت نیکنام سامانه الکترونیک تنوع کاری بسیار بالا است.

در واقع به زبان دیگر می توان گفت که این شرکت قادر به کار کردن بر روی هر بردی در هر زمینه ای اعم از پزشکی، صنعتی ، نفتی ، مخابراتی و… است که این تنوع باعث تفاوت عمده ای بین این شرکت و سایرین شده است. بنابراین می‌توان توقع کاری با کیفیت بالا و مطمئن را از این شرکت داشت.

ما در تلاشیم تا با ارائه محصول با کیفیت و خدمات بی عیب و نقص رضایت شما را فراهم آوریم.

نیکنام سامانه الکترونیک

به مطالعه ادامه دهید

مطالب مرتبط