تولید بردهای معکوس شده

امروزه از بردهای الکترونیکی مختلفی در حوزه های متعددی استفاده می شود. تولید بردهای معکوس شده: بردهای الکترونیکی محصولاتی هستند که پس از مدتی احتمال فرسودگی آن ها وجود داشته و در نتیجه باید جهت اصلاح آن ها اقدام کرد. از طرفی هم برای آنکه محصولات هر شرکتی برای سالیان طولانی مطرح باشند و در بازار مورد توجه قرار گیرند، لازم است تا از روش هایی بهینه به این منظور استفاده شود. روش هایی که با صرف کمترین زمان و هزینه ممکن منجر به ارائه محصولی جدید و با کیفیت گردند. از جمله چنین روش هایی می توان به مهندسی معکوس شده اشاره کرد که در بسیاری از شرکت ها از جمله نیکنام سامانه بکار گرفته می شود. ما در نیکنام سامانه الکترونیک در تلاش هستیم تا با بکارگیری روش مهندسی معکوس شده بهترین و با کیفیت ترین محصولات را به مشتریان خود عرضه کنیم. اما معنا و مفهوم دقیق مهندسی معکوس شده چیست و چگونه می توان از آن بهره برد؟

 

میتوانید مقاله مهندسی معکوس بردهای الکتریکی را نیز مطالعه کنید.

آشنایی با مفهوم مهندسی معکوس شده

 

تولید بردهای معکوس شده :فرض کنید که یک برد الکترونیکی در مقابل شما قرار گرفته و قصد دارید تا بردی کاملا شبیه به آن را بسازید. بدیهی است که برای چنین عملی باید نقشه و طرح اولیه آن برد الکترونیکی در اختیارتان باشد تا این امر میسر گردد. اما چنین امکاناتی وجود نداشته و تنها چیزی که در اختیار دارید، همان برد الکترونیکی پیش رویتان است. درست در همین لحظه است که مهندسی معکوس شده معنا و مفهوم پیدا می کند. چرا که مهندسی معکوس شده کمک می کند تا به طرح اولیه یک برد ساخته شده پی ببریم. طبیعتا چنین روشی مهارت ها و دانش مخصوص به خودش را نیاز داشته که بدون تردید تیم متخصص ما در این زمینه کاملا واجد شرایط می باشد.

در چه شرایطی از مهندسی معکوس شده استفاده می شود؟

در بسیاری از موارد مهندسی معکوس شده برای دستگاه هایی که سالیان زیادی از طول عمر آن ها می گذرد، مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که قطعات بکار برده شده در چنین دستگاه هایی به دلیل قدیمی شدن در دسترس نبوده و یا در خوش بینانه ترین حالت کمیاب هستند. به همین خاطر باید از روش مهندسی معکوس استفاده کرد تا امکان بازسازی آن ها وجود داشته باشد. از طرفی دیگر صفر تا صد مراحل طراحی و ساخت یک برد الکترونیکی زمان و هزینه زیادی را می طلبد. به همین خاطر جهت صرفه جویی در اتلاف وقت و هزینه بهره گیری از مهندسی معکوس شده بهترین ایده خواهد بود.

 

روش های مهندسی معکوس شده

مهندسی معکوس شده خود به سه صورت عمده مورد استفاده قرار می گیرد. تشخیص بهترین روش مورد استفاده به مشکل برد الکترونیکی بستگی خواهد داشت. در هر صورت مهندسی معکوس شده به سه صورت کپی کردن صفر، نمونه سازی PCB و نمونه سازی قطعات انجام می گیرد.

کپی کردن صفر

در این روش صرف نظر از اینکه برد الکترونیکی متعلق به چه وسیله ای است و چه کاربردی دارد، به کپی کردن قطعات آن پرداخته می شود. به دنبال این منظور از برد الکترونیکی عکس برداری شده تا امکان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز فراهم باشد. پس از دسترسی به اطلاعات مورد نیاز قطعات به طور کامل از برد الکترونیکی جدا شده و آماده شبیه سازی می باشند.

 

نمونه سازی قطعات

تولید بردهای معکوس شده :در این روش اطلاعات مربوط به قطعاتی چون میکروکنترلر، حافظه، میکروپروسسور و… استخراج شده و سپس آن ها را بر روی برد دیگری بازنویسی می کنند. عمل مهمی که در این مورد وجود دارد، شکستن قفل آی سی های دارای برنامه است. در صورتی که آی سی قفل نباشد، امکان دسترسی به برنامه های درون آن کار دشواری نخواهد بود. اما در صورت قفل بودن و عدم امکان دسترسی به اطلاعات درون آن باید از روش های مختلفی چون لایه برداری، اعمال ولتاژ، تصویربرداری و… استفاده کرد.

حتما مقاله طراحی بردهای الکترونیکی را بخوانید.

نمونه سازی PCB

در این روش به کمک یک اسکنر اطلاعات مربوط به برد اسکن شده و با انتقال آن به سیستم می توان به مدار PCB دست یافت. البته شیوه اسکن کردن اطلاعات به بردهایی مربوط می شود که یک یا حداکثر دو لایه باشند. چنانچه لایه های برد الکترونیکی بیش از آن باشد، در این صورت باید از روش های لایه برداری و یا حتی در صورت لزوم تصویر برداری اشعه ایکس استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که پس از کسب اطلاعات لازم از بردهای الکترونیکی نوبت به پیاده سازی یافته ها و آزمایش کردن آن ها می رسد. به بیان واضح تر پس از تکمیل اطلاعات و همینطور تهیه قطعات مورد نیاز نوبت به مقایسه نتیجه کار با نمونه اصلی می رسد. چنانچه نتیجه مقایسه انجام شده مورد تائید واقع شد، پس از آن می توان جهت نصب قطعات بر روی برد الکترونیکی اقدامات لازم را به انجام رساند. بعد از به اتمام رساندن این مرحله نیز نوبت به مقایسه عملکرد بین دو برد اصلی و شبیه سازی شده می رسد. چنانچه نتیجه این مرحله نیز مطلوب بود، در آن صورت برد شبیه سازی شده باید جهت انجام تست های بعدی مورد آزمایش قرار گیرد.

 

روش مورد استفاده مهندسی معکوس شده در شرکت نیکنام سامانه

پس از به راه انداختن برد اصلی که قرار است مهندسی معکوس شود، تمامی ورودی ها و خروجی های برد و همچنین قطعات موجود در آن مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. پس از آن نوبت دستیابی به برنامه داده شده به آی سی های برد می رسد. لازم به ذکر است که امکان دسترسی به کدهای موجود در این قطعات در صورت قفل بودن آنها کار چندان آسانی نبوده و در نتیجه دقت و مهارت بالایی را باید صرف این کار کرد. به همین جهت متخصصین ما جهت شکستن تراشه های برنامه پذیر و استخراج کد درون قطعات از عکس برداری اشعه ایکس 3D بهره می گیرند. پس از تصویر برداری های لازم می توان به بررسی و ارزیابی آنها و همچنین به اطلاعات مهمی که می توانند بشدت کمک کننده باشند، پرداخت.

پس از دستیابی به اطلاعاتی که برای بکارگیری روش مهندسی معکوس یک برد الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند، نوبت به تهیه نقشه ای بر اساس استانداردها می رسد. استاندارد بودن نقشه این امکان را در اختیار متخصصین ما قرار می دهد تا به درستی به تحلیل و ارزیابی نقشه برد بپردازند. در نتیجه ساخت نقشه و مونتاژ قطعات و رفع مشکلات جزئی برد نهایی مهندسی معکوس شده آماده تحویل به مشتری خواهد بود.

شایان ذکر است که این طریقه مهندسی معکوس شده توسط متخصصین ما در نیکنام سامانه در مقایسه با دیگر روش هایی چون لایه برداری بردهای الکترونیکی علمی تر و به عبارتی حرفه ای تر به نظر می رسد. چرا که استفاده از شیوه لایه برداری موجب تخریب و آسیب رساندن به برد الکترونیکی شده ولی از طریق تصویر برداری اشعه ایکس چنین صدماتی متوجه برد اصلی نخواهد شد.

بهره گیری از مهندسی معکوس شده چه فایده ای دارد؟

همانطور که پیش تر گفته شد، مهندسی معکوس شده این امکان را به ما می دهد تا به نحوه ساخت و به عبارتی طرح اولیه بردهای الکترونیکی پی ببریم. بدیهی است که این موضوع با توجه به خارجی بودن بردهای الکترونیکی بسیار می تواند کمک کننده باشد. چرا که امکان دسترسی به قطعات از سازنده اصلی به خاطر عواملی چون تحریم کار سختی بوده و می تواند مشکل ساز باشد. البته ناگفته نماند که شرکت نیکنام سامانه الکترونیک با استفاده از ارتباطاتی که در دست دارد، امکان وارد کردن قطعات بردها را از کشور سازنده صرف نظر از تحریم های وارد بر ایران دارا می باشد. اما در هر حال دستیابی به اطلاعات ساخت بردهای الکترونیکی هم موجب کاهش هزینه و وقت شده و هم اینکه موجب پیشرفت داخلی می شود.

به بیان واضح تر با استفاده از روش مهندسی معکوس شده و آنالیز کردن نمونه های مختلف با یکدیگر و همچنین مقایسه عملکردشان نسبت به هم باعث می شود تا در حوزه تکنولوژی پیشرفت کرده و دیگر در این خصوص به کشورهای غیر وابسته نباشیم. زمانی که در این حوزه پیشرفت کرده باشیم و نسبت به طریقه ساخت قطعات بردهای الکترونیکی آگاهی داشته باشیم، در آن صورت می توان میزان خرابی بردها را تا حدود زیادی کنترل کرد. چرا که با ساخت قطعات یدکی و علم به نحوه تعمیر آنها می توان از پیشرفت خرابی آنها جلوگیری به عمل آورد.

میتوانید مقاله تعمیرات بردهای الکترونیکی را مطالعه کنید.

 

استفاده از مهندسی معکوس شده در صنایع مختلف

ممکن است تصور کنید که از مهندسی معکوس شده تنها در حوزه فعالیت های الکترونیکی استفاده می شود. اما باید بدانید که چنین طرز تفکری کاملا اشتباه بوده و عکس این موضوع صادق است. به عبارت دیگر از مهندسی معکوس شده علاوه بر حوزه فعالیت های الکترونیکی در صنایع دیگری چون طراحی، تولید، جواهرسازی و… مورد توجه و استفاده قرار می گیرد. چنین امری می تواند به افراد کمک کند تا از رقیبان خود پیشی گرفته و در حوزه فعالیت خود به پیشرفت برسند. چرا که تنها از طریق تهیه محصول رقیب خود می توانند آن را با استفاده از مهندسی معکوس شده مورد بررسی قرار داده و با ساخت محصولی شبیه به همان نمونه اما کامل تر و پیشرفته تر از رقیب خود پیشی بگیرند.

در انتها متذکر می شویم که شرکت نیکنام سامانه و به دنبال آن تیم حرفه ای و متخصص ما توانایی انجام انواع خدمات الکترونیکی را به بهترین شکل ممکن داشته و در نتیجه می توانید جهت سفارش تولید و یا تعمیر بردهای الکترونیکی خود صرف نظر از اینکه مربوط به چه حوزه ای می باشند، با ما ارتباط برقرار کنید.

نیکنام سامانه الکترونیک

منابلع کلیدی:

build electronic

pcb basic

به مطالعه ادامه دهید

مطالب مرتبط